شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

محققان دانشگاه‌های آلمان به روشی دست‌ یافته‌اند که با آن می‌توان کیفیت خواب را بهبود بخشید و حافظه را تقویت کرد. کافی است که هنگام کند شدن امواج مغزی، صداهایی همنوا با ریتم این امواج شنیده شود. امواج کند مغزی که در خواب عمیق ظاهر می‌شود برای بازیادآوری آموخته‌های پیشین و تقویت حافظه بسیار اساسی‌اند. […]

چند روز بیشتر به روز مادر نمانده هرکس با توجه به توانش می کوشد در این روز هر چند کوتاه از مادرش قدردانی کند و خستگی از تنش بیرون کند. امسال پیشنهاد های جالبی برای خوشحال کردن مادرها داریم. ۱ – لوازم منزل در تحریم ملتمسانه تقاضا می کنم برای روز مادر لوازم منزل،جارو،پارو،قوری،کتری حتی […]

هنگامی که یک مرد به صورت خوانگیخته و بدون درخواست همسرش برای او گل می برد، به همسرش نشان می دهد که به او اهمیت داده و نیازهای او را درک می کند. این نوع نمادها اهمیت زیادی در ایجاد عشق دارند. ترتیب دادن برنامه ای برای با هم بودن مرد برای زمانی خاص برنامه […]

یک روانشناس برخنداندن روزانه حداقل ۱۰ دقیقه کودک برای پرورش خلاقیت تاکید کرد. ریشه شکل‎گیری خلاقیت، در تربیت فرزند است و تربیت فرزند سخت‏‎ترین کار است. کودکان اگر عزت نفس داشته باشند خلاقیت دارند و یکی از راه‎های افزایش عزت نفس وقت گذاشتن برای کودک است. به‌عنوان مثال برای پرورش گل‎های یک باغچه باید به […]

یک جراح و متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه خصوصیات ذاتی و وراثت مهم‌ترین عوامل در رشد قد است، گفت: تغذیه مادر در دوران جنینی و هم‌چنین تغذیه دوران کودکی بسیار با اهمیت و در افزایش قد افراد در آینده تاثیرگذار است. رحیم تسلیمی با اشاره به اینکه رشد قد در دختران تا ۱۴ سالگی […]

هیچ چیز بدتر از این نیست که پیراهن و یا شلوار مورد علاقه شما روغنی شود مخصوصا” اگر ندانید که چگونه باید این لکه روغن را پاک کنید . اما نگران نباشید چند راه برای ازبین بردن لکه های روغن از روی لباس وجود دارد . دستورالعمل : ۱ – استفاده از مسواک چند قطره […]

متخصصان رژیم غذایی لیست سیاهی از مواد غذایی را جمع آوری کرده اند که نباید در صبح و با شکم خالی خورد. موز و ماست می تواند منجر به بیماری های قلبی عروقی شود. موز حاوی میزان بالایی منیزیم است و عادت خوردن موز در صبح می تواند تعادل کلسیم و منیزیم را بر هم […]

به بندگانم بگو: «سخنى بگویند که بهترین باشد! چرا که (شیطان بوسیله سخنان ناموزون)، میان آنها نزاع ودعوا می اندازد، همیشه شیطان دشمن آشکارى براى انسان بوده است! « سخن » ، وسیله وابزاری است که انسان ها را به یکدیگر مرتبط نموده وافکار درونی خود را به هم منتقل میکنند . این سخن گاهی […]

در بین ما افرادی وجود دارند که مجردند و ترجیح می دهند هر چه زودتر تشکیل خانواده بدهند، اما در این بین هستند اشخاصی که ترجیح می دهند همچنان مجرد بمانند و یا دیر تر ازدواج کنند. باید اشاره داشت در بیشتر افرادی که تشکیل خانواده می دهند میل به ازدواج احساس می شود، یعنی […]

انسان امروزی برای رسیدن به خوشبختی و سعادت، تلاشهای زیادی را انجام می دهد، که گاها منجر به تحمل هزینه های سنگینی نیز می شود، این در حالی است که دین مبین اسلام روشهای کم هزینه ای را برای رسیدن به خوشبختی و آرامش توصیه کرده است، و فقط کافیست انسان با استفاده از مطالعه […]

چرا خداوند ما را مدام امتحان می کند ؟؟؟

کلمه‌ی بلا هم به معنای درد و محنت، هم به معنای نعمت و هم معنای آزمایش و امتحان آمده است .

بلا و ابتلا

بأبی أنتم و أُمی و نفسی کیف أصف حُسن ثنائکم و أُحس جمیل بلائکم و بکم أخرجنا الله منَ الذُّلّ و فرَّج عنّا غمرات الکُروب و أنقذَنا مِن شفا جُرف الهلکات و مِن النّار.(فرازی از زیارت جامعه کبیره)

مراد از بلا

(و أُحصی جمیل بلائکم)؛

«چطور می‌توانم زیبایی‌های بلای شما را شمارش کنم».

در این جمله مراد از «بلا» چیست و «احصا» کدام است؟ کلمه‌ی بلا شاید به چند معنا به کار رفته باشد: اوّل به معنای رنج و محنت، دوّم به معنای ناز و نعمت و سوّم به معنای آزمایش و اختیار. امّا معنای رنج و محنت چنان که امام امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است:

(الدّنیا دارٌ بالبلاء محفوفهٌ)؛

یعنی دنیا سرایی است که به بلا پیچیده شده است؛ در اینجا بلا همان رنج است و محنت. یعنی دنیا اصلاً ساختمانش این چنین است که پیچیده‌ی در میان بلاهاست.

چرا زندگی ما با بلا توأم است؟

اطراف زندگی انسان در دنیا بلاست:

(لقد خلقنا الإنسان فی کبد) (۱) ؛ «ما انسان را در لابه لای رنج و تعب آفریده‌ایم».

با رنج و زحمت و دشواری باید این زندگانی دنیا طی شود و شاید هم یکی از فواید همین باشد که انسان دلبستگی به شؤون دنیوی پیدا نکند چون هر جا که به انسان خوش بگذرد و از هر چه که لذّت ببرد، دلبستگی به آن پیدا می‌کند و خود تعلّق به دنیا سمّ مهلکی برای انسان است و موجب دوری وی از خدا می‌شود و لذا باید طوری زندگی کند که تعلّق و وابستگی به چیزی نداشته باشد، تا هنگام رفتن از دنیا احساس هیچ گونه ناراحتی ننماید بلکه مسرور و شادمان نیز باشد، چرا که از زندان نجات می‌یابد که فرموده‌اند:

(الدّنیا سِجنُ المؤمن) ؛(۲) «دنیا زندان انسان با ایمان است».
نعمت‌های خدا شمارشش ممکن است ولی احصائش ممکن نیست. احصا یعنی به پایان رسانیدن و احاطه به تمام نعمت‌های خدا پیدا کردن که از احدی ممکن نیست

و برای بیرون رفتن از آن، ساعت شماری می‌کند و مانند مولایش علی علیه السلام می‌گوید:

(فُزتُ و ربِّ الکعبه)؛(۳) «به خدای کعبه قسم رستگار شدم».

منتهی فعلاً ما نمی‌فهمیم و پس از ما می‌فهمیم و پس از مرگ می‌فهمیم که این تعلق‌ها و دلبستگی‌ها چه بلایی بر سر ما آورده و چه محرومیت‌ها در پی داشته است و لذا خداوند آدمی را طوری آفریده است که تمام شؤون زندگی‌اش در دنیا با دشواری همراه است. از همان اوّل که پا به دنیا می‌گذارد با صدای ناله و افغان و گریه کنان از مادر متولد می‌شود. برای اوّلین بار که هوای دنیا به بدنش می‌خورد داد می‌کشد. در رحم مادر بدنش هوا نخورده و لطیف است، همین که تماس با هوا پیدا می‌کند، انگار که تازیانه بر بدنش می‌زنند، داد می‌زند؛ بعد هم در دشواری‌ها می‌افتد، گاهی مادرش شیر ندارد، گاه دلش درد می‌کند، دندان در می‌آورد، زمین می‌خورد، تا می‌رسد به مدرسه و معلّم و استاد و احیاناً مردود شدن و تجدیدی آوردن تا هنگام زن گرفتن و بچّه دار شدن و… مخصوصاً با شرایطی که در زندگی کنونی پیش آمده است و همه چیزش بلاست. بی زن بودن و با زن بودن هر دو بلاست، اولاد داشتن و اولاد نداشتن هر دو بلاست، پولدار شدن و نشدن هر دو بلاست. تا به مقامی نرسیده، فکر می‌کند اگر برسد تمام بلاها مبدّل به خوشی می‌شود امّا وقتی که رسید می‌بیند خیر، بدتر گردید و بلاها چندین برابر شد! آری! صَدق مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام.
امتحان

مفاهیم بلا

(الدّنیا دارٌ بالبلاءِ محفوفهٌ)؛ به هر طرف که رو بیاورد به بلا بر می‌خورد.

الف: به معنای رنج و محنت

پس کلمه‌ی بلا در جمله‌ی «و أُحصی جمیل بلائکم» ممکن است به معنای رنج و محنت باشد.

ب: به معنای نعمت

گاهی هم بلا به معنای نعمت است. ظاهراً در دعای روز عید سعید قربان است که: (الحمد لله علَی ما ابلانا)

که در اینجا «ابلانا» به معنای «انعمنا» است؛ یعنی خدا را شکر می‌کنیم که به ما نعمت داده است، نعمت عید فطر و قربان و قربانی کردن که هر کدام نعمتی است از جانب خدا.

ج: به معنای آزمایش و امتحان

گاهی هم بلا به معنای اختیار و آزمایش و امتحان است چنان که فرموده است: (و لَنَبلونّکم بشیءٍ مِن الخوفِ و الجوعِ و نقصٍ مِنَ الأموال…) ؛(۴)

به طور مسلّم ما شما را با ترس و گرسنگی و… می‌آزماییم… و همچنین فرموده است: (و إذ ابتَلی إبراهیم ربُّه…) (۵)

که در اینجا «ابتلی» از ریشه‌ی بلا و به معنی آزمایش و امتحان آمده که خدای ابراهیم، ابراهیم را مورد آزمایش قرار داد… پس کلمه‌ی بلا هم به معنای درد و محنت، هم به معنای نعمت و هم معنای آزمایش و امتحان آمده است، حالا در این جمله‌ی زیارت که می‌گوییم:
دنیا سرایی است که به بلا پیچیده شده است؛ در اینجا بلا همان رنج است و محنت. یعنی دنیا اصلاً ساختمانش این چنین است که پیچیده‌ی در میان بلاهاست

(و أُحصی جمیل بلائکم)؛

ممکن است به این معنا باشد که من نعمت‌های زیبای شما را نمی‌توانم احصا کنم. «بلائکم» باز دو معنا دارد:

۱- نعمت‌هایی که خدا به شما داده است، خارج از حدّ احصاست.

۲- نعمت‌هایی که شما به ما داده‌اید، از حدّ احصا بیرون است.

چون آن بزرگواران نیز به اذن خدا ولی نعمت ما هستند و ما هر چه داریم از برکت وجود آن‌ها داریم.

تفاوت «عدّ» و «احصاء»

«احصا» با «عدّ» (شمارش) فرق دارد. نعمت‌های خدا عدّش ممکن است ولی احصائش ممکن نیست. شمردن، کار آسانی است: ۱، ۲، ۳، ۴… می شماریم. خدا هم می‌فرماید:

(… و إن تعُدُّوا نعمت اللهِ لا تحصوها…) ؛(۶)

نعمت‌های خدا شمارشش ممکن است ولی احصائش ممکن نیست. احصا یعنی به پایان رسانیدن و احاطه به تمام نعمت‌های خدا پیدا کردن که از احدی ممکن نیست. نعمت‌هایی که از طرف خدا به اهل بیت رسول علیهم السلام عنایت شده است، احصائش ممکن نیست و همچنین نعمت‌هایی که از طریق آن بزرگواران به ما عنایت شده است، احصائش ممکن نیست. الان نعمت‌هایی که به برکت وجود ولیّ زمان – ارواحنا فداه – به ما می‌رسد، در ظاهر و باطن زندگی، جسم ما، روح ما، دنیای ما، آخرت ما، همه از برکت وجود اقدس حضرت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف است و ما از احصای آن عاجزیم.

به امید آنکه از نعمات قابل شمارش و غیر قابل احصاء که به ما عطا شده بهترین استفاده را ببریم .

پی نوشت ها :

۱- سوره ی بلد، آیه ی۴ .

۲- کافی، جلد ۲، صفحه ی ۲۵۰٫

۳- بحارالانوار، جلد ۴۱، صفحه ی ۲٫

۴- سوره ی بقره، آیه ی ۱۵۵٫

۵- همان، آیه ی ۱۲۴٫

۶- سوره ی ابراهیم، آیه ی ۳۴٫

فرآوری : زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

منبع :

صفیر ولایت ؛ سلسله مباحث حجت الاسلام سیدمحمد ضیاءآبادی

خرید خودكار نامرئي جادويي

دیدگاه خود را به ما بگویید.